Zajímavosti
Strabenické rybníky
Při příjezdu do obce z Litenčic se ve Strabenicích nacházely tři rybníky. Litavka (též zvaný Strabenský), Želhovský a Svolšinský. Dohromady se v nich chovalo okolo pětatřiceti kop (tj. 2 100) kaprů. Porybný z domu č. 1 se staral o násadbu a následný odchyt ryb. Rybníky patřily Litenčickému panství, které dosadilo porybného a nechalo prý postavit také jeho domek. Rybníky byly časem zaneseny blátem z přívalových vod a zůstaly jen močály. To znamenalo jejich zánik.
Císařská cesta
Okolo domku porybného (č. 1) vedla císařská cesta z Vyškova do Uherského Hradiště. Po zániku strabenických rybníků byl do domku č. 1 dosazen kovář a do domku č. 2 kolář. Na poštovské cestě, jak se jí rovněž říkalo, jezdily kryté poštovní vozy přepravující poštu i obyvatelstvo. Ve Strabenicích se zapřažení koně překovali a kolář opravil poškozené vozy. Není známo, jak vlastně císařská cesta zanikla. Říkalo se, že páni z Litenčic nechali kámen z cesty vykopat a vydláždili si jím své dvory. Strabenice tak zůstaly bez silnice až do roku 1900. V roce 1894, za starosty Františka Kadlece, se začala stavět cesta do Hoštic, kde se napojovala na okresní silnici. Její rekonstrukce proběhla v roce 1949, kdy do Strabenic přijel parní válec. Za přispění místních, včetně děvčat, proběhlo zválcování silnice třetí třídy.
Cesta do Litenčic byla obnovena až v šedesátých letech dvacátého století. V roce 1955 na přímluvu ministra národní obrany Alexeje Čepičky bylo vybudování této komunikace zaneseno do akčního plánu. Vybudováním silnice do Litenčic by byl velmi usnadněn život místím, kteří v sousední obci navštěvovali kostel, školu nebo hřbitov. Velkým přáním bylo také pravidelné autobusové spojení, které v obci dosud nebylo.
- 1 -